Schudnij – jak to łatwo powiedzieć! Co hamuje Cię przed osiągnięciem celu?

Rozpoczęcie przygody z odchudzaniem i zdrowym żywieniem często wiąże się z ogromną motywacją. Z czasem może robić się trudniej… Efekty pojawiają się wolniej, niż się spodziewaliśmy. Coraz ciężej jest nam wybrać zdrową sałatkę zamiast uśmiechającego się lukrowanego pączka. Poranki też coraz rzadziej rozpoczynamy treningiem. Co się takiego właściwie dzieje i gdzie podziały się wszystkie nasze siły?

Przede wszystkim, warto pamiętać, iż każdy z nas jest inny. Wszyscy mamy różne potrzeby i tylko my sami możemy tak naprawdę odkryć, co stoi zarówno za sukcesami, jak i naszymi porażkami. Jest jednak kilka wskazówek, którymi możemy kierować się przy „odkrywaniu siebie”. Być może któryś z wymienionych tu powodów stoi także i za twoim brakiem motywacji, czy też efektów?

Strach przed zmianami

Zastanów się, czy to lęk nie jest hamulcem dla twoich celów. Może tak naprawdę boisz się tego, co będzie, kiedy je osiągniesz? Obawiasz się sukcesu, a raczej tego, co on ze sobą niesie? W końcu to, co znamy, jest bezpieczne. Nawet jeśli trochę „niewygodnie”, to oswojone. Wiemy jak radzić sobie z trudnościami, które już przeszliśmy, a zmiany przyniosą całkiem nowe problemy – co wtedy?!

Obecny stan „coś” mi daje

Ten powód niezwykle silnie wiąże się z poprzednim. Nawet jeśli nie lubisz swojej obecnej wagi, czy jesteś niezadowolony z formy, może okazać się, że taki stan spełnia „jakieś” twoje potrzeby. Niby chcesz zgubić brzuszek, ale jakoś dziwnym trafem wciąż i wciąż się nie udaje. Na poziomie świadomym, owszem – deklarujesz dużą chęć zmian i rzeczywiście możesz ją czuć. Kiedy jednak nie dajesz rady z ich wprowadzaniem w życie, zastanów się, co dobrego mimo wszystko przynosi ci obecna rzeczywistość. Jakie masz z niej korzyści? Może okazać się, że dostajesz znacznie więcej plusów, niż wydaje się to na pierwszy rzut oka. Nic dziwnego wtedy, że trudno jest ci się z nimi rozstać!

Zbyt wygórowane cele

Pozornie stawianie sobie celów wydaje się być banalnie proste. Wręcz: „mówisz-masz”! Okazuje się jednak, że już na tym etapie można sprawę doszczętnie zrujnować… Dobrze określony cel to podstawa do dalszej jego realizacji. Co oznacza „dobrze określony”? Warto kierować się w tym wypadku metodą SMART. Według niej cel powinien być konkretny, mierzalny, osiągalny, istotny i określony w czasie. Każdy z tych elementów jest niezwykle istotny, skupiając się jednak na wyznaczniku „osiągalności” – nie możemy przedobrzyć. Jeśli chcesz zrzucić 5 kg w tydzień, to nic dziwnego, że pojawi się frustracja. Niech twoje założenia będą wykonalne. Nie jesteś pewien, czy takie właśnie są? Skorzystaj wtedy ze wsparcia, perspektywa innych ludzi potrafi skutecznie urealniać nasze własne wizje.

Brak czasu na odpoczynek

Relaks i odpoczynek to równie ważne punkty programu, co intensywna praca. Jeśli chodzi o wysiłek fizyczny, to właśnie regeneracje pozwala tak naprawdę naszemu ciału rozwijać się i osiągać pożądane efekty. Kiedy jesteśmy zapracowani, zabiegani, nie mamy czasu nawet na prawidłowy sen, wszystko zaczyna się komplikować – znasz ten stan? Nagle spraw robi się za dużo, a organizm szwankuje. Jest to istotny sygnał, że pora zwolnić! Jeśli przy tym wszystkim chcesz np. zdrowo schudnąć, zastanów się, gdzie możesz znaleźć w tym wszystkim przestrzeń dla siebie. Na dłuższą metę nie da się bowiem działać tylko i wyłącznie na maksymalnych obrotach.

Brak równowagi z innymi sferami życia

Idąc tropem równowagi pomiędzy odpoczynkiem, a pracą (tutaj mamy na myśli także pracę nad danym celem, czyli np. intensywne treningi), warto przyjrzeć się także innym sferom życia. Jeśli chcemy skutecznie wdrażać swoje plany, w nich także powinien panować balas. Nasza psychika jest niezwykle mądrze skonstruowana i niemalże wymaga od nas, by zanim zaczniemy realizować „dodatkowe” cele, zaspokojone były przede wszystkim podstawowe potrzeby. Taką jest np. poczucie bezpieczeństwa, czy też kontakt z innymi ludźmi. Jeśli przedkładamy dietę i treningi nad relacje z bliskimi, nic dziwnego, że pojawią się w nas trudne emocje. One zaś skutecznie zahamują motywację, a ciało nie będzie chciało „współpracować” w zdrowy sposób. Przede wszystkim balas!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

My Cart
Cart